AkzoNobel werkt niet alleen aan de optimalisatie van de zoutproductieketen. Ook het product zout zelf probeert AkzoNobel continue te verbeteren zodat het voor de klanten betere eigenschappen heeft. Bijvoorbeeld milieuvriendelijker of goedkoper in gebruik. Een van die innovaties is een nieuw anti-klontermiddel, mesoTartraat (mTA) genoemd. 

 

Dit nieuwe zout van AkzoNobel is uitgegroeid tot een nieuwe pilaar onder de zoutbusiness van de onderneming. Aan deze nieuwe generatie zout, waaraan het anti-klontermiddel mesoTartraat (mTA) is toegevoegd, wordt goed ontvangen in de markt. Ondanks de huidige, economisch lastige tijden is AkzoNobel Zout in staat geweest om enkele goede contracten met nieuwe klanten af te sluiten. Daarmee kan de onderneming een interessant extra volume aan zout verkopen in en buiten Europa, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. 

 

De voordelen van het nieuwe zout voor klanten die chloor van zout maken, zijn zelfs beter dan eerder aangekondigd. De besparing op energieverbruik bij chloorklanten die membraantechnologie gebruiken kan, dankzij de toepassing van mTA-zout, zelfs meer dan de aangekondigde vijf procent zijn.

 

Daarnaast is AkzoNobel met mTA de markt voor wegenzout nadrukkelijk aan het bewerken. Het mTA-zout is namelijk beter afbreekbaar. AkzoNobel is daarom druk bezig met testen bij klanten, waarbij de milieuvoordelen van mTA zich duidelijk doen gelden. De reacties uit de markt zijn enthousiast.